lördag 13 juni 2015

Recepttävlingen är avgjord


Grattis klass 3B på Sandbackaskolan i Kungälv!

Juryns motivering: ”En otraditionell tacorätt där man använt sig av en otippad ingrediens från havet, makrill. God tillgång och en fångstmetod som inte påverkar hela havet. Få ingredienser i rätten gör den dessutom lättlagad.”


Rätten tillagades av kocken Beatrice Hultfeldt under World Oceans Day på Sjöfartsmuseet Akvariet.

Prova att laga till rätten "Fisk tacos med tillbehör" hemma!












 

måndag 13 april 2015

Hjälp havet genom att skapa ett hållbart recept på sjömat!


Varför är det viktigt att rädda havet? Jo, för att vår hälsa och havets hälsa är starkt sammanflätade.  Havet är den huvudsakliga proteinkällan för över en miljard människor. Dessutom ger havet oss vackra stränder att njuta av och marina produkter – som används i läkemedel - för att få oss att må bättre. Idag hotar vårt beteende havets hälsa! På sikt kommer havet tyvärr att bli varmare och surare (havsförsurning), mer förorenat och överfiskat. 

Vad kan vi göra?
Vi behöver skapa ett havsvänligt samhälle – ett så kallat Blue Society - där kan vi leva i harmoni med havet och använda havets resurser på ett hållbart sätt. 

Vad kan du göra för att rädda havet? Du kan skapa ett hållbart recept på sjömat. Recepten kommer att ingå i en receptbok – så att många människor kan hjälpa till att rädda våra hav.

Praktisk information
Tävlingen är öppen för alla åldrar. Klasserna tävlar i fyra kategorier: lågstadiet, mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet.
Anmäl din klass senast 2015-04-25 (klicka på länken nedan)
https://www.webropolsurveys.com/S/F72EB43B0ACA7D39.par
Mejla klassens bidrag senast 2015-05-30
Dokumentera och motivera alla steg som ledde till framtagandet av receptet. Klassens bidrag –  i form av text, bild, affisch, videoinspelning, sånginspelning, etc – skickas till susan.gotensparre@gu.se senast 2015-05-30!
Vinnarna utses 2015-06-13
Under World Oceans Day på Sjöfartsmuseet Akvariet i Göteborg kommer en jury att utse vinnarna enligt följande kriterier: hållbart, lättlagat, prisvärt, näringsriktigt, originellt. De vinnande klasserna annonseras här på vår hemsida.

Dessutom kommer mästerkocken -
Beatrice Hultfeldt - att laga till ett av de vinnade recepten under World Oceans Day och de bästa och godaste recepten kommer att ingå i en receptbok.

De vinnande klasserna kommer också att få en fin present!

Juryn består av:
personal från Sea for Society (Göteborgs universitet), Sjöfartsmuseet Akvariet och Beatrice Hultfeldt​.
Hjärtligt välkomna att skicka in ett bidrag!
Susan Gotensparre & Géraldine Fauville, Göteborgs universitet
Björn Källström, Sjöfartsmuseet Akvariet
Tävlingen sponsras av EU-projektet ”Sea for Society”, som verkar för att människor ska leva i harmoni med havet.
 

måndag 1 december 2014

Questionnaire on sea food and the health of the ocean

During our visit to Barcelona and Palma de Mallorca we served seafood from Sweden and Spain. The students were asked to fill out a questionnaire on sea food and the health of the ocean. Here are some of the replies we received.

How would you convince a friend to eat more sea food?
"It's  better to eat fish every day than meat  - if the fish are fished in a good way" (Elvira, 16)
"Have them eat salmon and herring that is well-made, since it's so good" (Victor, 15)
"Show them it's good and healthy, present it nicely" (Elsa, 16)
"Teach them good recipes and tell them the importance of eating healthy food" (Siri, 16)
"It's delicious and contributes a lot of nutrients and minerals that help the development of the brain" (Paula, 16)
"I wouldn't because there are lots of toxic material in fish due to human pollution of the ocean, which is bad for our health" (Marie Claire, 15)
"Visit a seafood restaurant and ask the waiter for recommendations" (Armin, 15)
"Make them try different types to see which ones they like" (Irene, 15)
"I would tell them it's healthy and that it's a better choice for the environment" (Ludvig, 16)
"I'll take them to a restaurant and make he or she prove different dishes" (Marta, 16)
"I would tell them that fish is better for your body and that the omega-3 makes you smart" (Ella, 16)
"Tell them it's healthy and that it tastes really good and nice. I, myself, love seafood and it would be nice if more people start to eat with me" (Fredrik, 15)

Is it important to you that the Ocean is healthy? Why? Why not?
"I think it's important to take care of every place on this planet, it's the only one we've got" (Ebba, 16)
"It's important because if the ocean isn't healthy there would be no life in it. Thus, we wouldn't be able to eat seafood and a great number of jobs will disappear. This will have a crucial effect not only on our diet but on our economy" (Enrique, 17)
"Yes, because it's part of our world and without a healthy ocean the fish will also become unhealthy" (Claudia, 15)
"I think it's important but it's hard to realize it's polluted since you never see any signs. It's easier to see this on land. But we need to become better because if we take care of the Earth, it will take care of us" (Victor, 15)
If the ocean isn't healthy then the things we eat from the ocean isn't healthy" (Hanna, 16)
Yes, the ocean is a big part of the world and we can't survive without it" (Elsa, 16)
"It's very important for me. I live by the sea, so I see the unhealthy sea every day" (Siri, 16)
"Yes, it's important because it's one of the most important sources of food and it's home to more than half of the organisms on Earth, in general" (Paula, 16)
"Very important. As a surfer, I appreciate when the water is clean and nice. It's more dangerous for surfers when the water is dirty" (Charles, 17)
 "Very important because it's home to so many wonderful species of organisms. Also if the ocean is healthy, we can eat fish without added unwanted substances" (Marie Claire, 15)
"For me it's important that the sea is healthy because we're surrounded by the sea and there are animals living in the sea" (Armin, 15)
"Because we eat food from the ocean and it's important for us that this food is not contaminated" (Clare, 14)
"I want to have a clean and healthy ocean because it feels depressing when it's not" (Matea, 16)
"Yes, because without healthy oceans beaches are dirty and ugly" (Maria, 15)
"I think it's very important because all life is connected to the sea and if the sea unhealthy so will everything else be" (Ludvig, 16)
"Not much because I don't eat seafood, so for me the ocean isn't really important" (Pau, 16)
"Yes, because the animals that live there need it" (Maria, 16)
"Yes, it's important. We have to be careful with the ocean for coming generations" (Marta, 16)
"It's very important that the ocean is healthy because I don't want the fishes and other organisms to become extinct. And I also like to be able to swim in the ocean" (Ella, 16)
"The sea is the better half of me and it's really important to me that it stays healthy. Sadly, some people don't think the same as I do" (Fredrik, 15)



fredag 7 november 2014

Mat från havet mättar hungriga elever


I dag var vi på Universitat Pompeu Fabra (Campus Universitari Mar) i centrala Barcelona och höll i en praktisk Virtueworkshop inför 35 förväntansfulla gymnasieelever från Sverige och Spanien. Dagen inleddes med en ”icebreaker” eftersom det var första gången studenterna träffades. Tio minuter senare intog de laboratoriet och mikroskopen (både stereomikroskop och USB-mikroskop kopplade till iPads). På labbet fick de i uppdrag att studera Virtueskivor från tre olika Virtuemiljöer (Varberg, Barcelona och T/S Gunilla) och jämföra dessa.

De insåg snabbt att påväxten skiljde sig rejält mellan de olika miljöerna. Den största mängden påväxt fann de på skivorna från Barcelona. De spanska och svenska elever tyckte att Virtueskivorna från Barcelona var finare och mer färgsprakande än de svenska skivorna. På skivorna som hade suttit på T/S Gunilla syntes endast en mindre mängd påväxt (men mer på hållaren för skivorna).

Efter att eleverna hade blivit varma i kläderna var det dags för en videokonferens med en svensk gymnasieklass. Eleverna i Sverige visade upp sina skivor för eleverna i Spanien och berättade vad de hade hittat och vice versa. Dagen avslutades med matprovning, som sponsrades av EU-projektet Sea for Society. Vi tog med oss svensk mat från havet (kaviar, böcklingpastej, etc.) och köpte in lokal spansk mat (musslor, sardiner, etc.). Eleverna åt med god aptit, även om Kalles kaviar inte föll alla spanjorer i smaken. Efter matprovningen promenerade alla elever till T/S Gunilla för en guidad tur ombord på skolfartyget.

Efter en snabb lunch för oss var det dags för eftermiddagens event – ett möte om Virtueprojektets framtid i Barcelona. Vi hade bjudit in forskare och pedagoger från Akvariet i Barcelona och lärare från olika lokala skolor. Dessutom var vår amerikanske Virtuekollega, Adam Frederick, och Björn Källström från Sjöfartsmuséet Akvariet med via videolänk. Under mötets gång diskuterade våra spanska kollegor om möjligheten att starta ett Virtuenätverk för sin region, vilket känns otroligt positivt för oss.

Nu är det bara att packa ihop våra saker och förflytta oss till Palma de Mallorca. Där kommer vi att köra samma upplägg som i Barcelona. Men med en ny uppsättning elever från T/S Gunilla och en ny spansk gymnasieklass med internationella elever.